Jobba smartare med integrerade HR system

Integrationer är något som väcker många frågor och oro när det kommer till HR systemprojekt. Att sammanföra olika system och se till att de kommunicerar med varandra är nämligen avgörande för att optimera företagets arbetsflöden och säkerställa att datan är korrekt och enhetlig. Integrationsarbetet har länge varit komplext och tidskrävande, men idag finns det nya lösningar som syftar till att göra detta arbete enklare och smidigare.

I veckans och säsongens sista avsnitt av HR Digitaliseringspodden avslutar vi med en diskussion om integrationsplattformar för HR-system, tillsammans med Stina Hauschildt, VD och grundare av Twine. Vi diskuterar hur dessa integrationer fungerar och vilka möjligheter en plattform som Twine har att erbjuda. Genom att bryta barriärer och främja smidiga integrationslösningar skapas förutsättningar för de bästa systemen att lyckas och det underlättar övergången för företag att byta system på ett tryggt sätt.

Så, är du nyfiken på möjligheterna att lösa dina integrationer?

Sätt dig bekvämt och följ med oss i säsongen sista avsnitt av av HR Digitaliseringspodden!

Transkribering av avsnittet: 



Anna Carlsson:  Idag är det sista avsnittet för denna 5:e säsong av HR Digitaliseringspodden! 50 000 lyssningar har olika avsnitt haft under åren. Det känns magiskt. Jag hoppas verkligen att jag och alla mina gäster ger dig tankar och idéer i hur du kan förändra din egen verksamhet. Att lyssna på podd är ett verktyg i verktygslådan men om du verkligen vill utveckla dig själv och din verksamhet så erbjuder jag och mina samarbetspartners även andra verktyg. Kurser där du får diskutera din egen situation och landa kunskapen kring digitalisering, prioriteringar, digitala verktyg och AI. Och också lära dig hur du skapar din digitaliserings-strategi. Nästa tillfälle av vår grundkurs går den 15–16 oktober och omställningsbidraget kan användas. Ett annat förslag är att Ta in mig som konsult ett par timmar för rådgivning, second opinion kring er HR strategi, inspiration eller workshop med ert team. Du hittar info på hemsidan hrdigi.se eller mejlar mig på anna@hrdigi.se och så kan du förstås föreslå andra saker du tycker att du behöver.

Men nu till dagens avsnitt! Vi avslutar säsongen med ett inspirationsavsnitt kring en smart ny lösning. Du som lyssnade på min senaste HR Tech spaning som släpptes i december så pratade jag då om att det kommer en ny typ av integrationsplattformar, specialiserade för HR system. Och det är just det som vi ska prata om idag tillsammans med Stina Hauschildt som är VD och en av grundarna av bolaget Twine.

Integrationer brukar vara något som alla undrar över när det gäller HR systemprojekt och något som man oroar sig för. Nu finns det system som skall underlätta detta arbete. Stina och jag pratar bland annat om hur integrationer egentligen fungerar och vad en plattform som Twine kan användas till.

Hoppas att ni nu alla får en härlig sommar så hörs vi efter semestrarna igen!

Anna Carlsson: Välkommen till HR Digitaliseringspodden Stina!

Stina Hauschildt: Tusen tack!

Anna Carlsson: Jag tänker på, hur länge vi har känt varandra? Du har ju gjort väldigt många olika saker och nu är du inne på ett område som är oerhört intressant tycker jag. Men kommer du ihåg, hur länge sedan vi sågs första gången?

Stina Hauschildt: Jag tror kanske två och ett halvt år sedan något sådant. Kan ha varit det? Då jag gjorde en reachout till dig.

Anna Carlsson: Precis. Men då kan du ju få börja att berätta vem du är, vad du har för bakgrund och varför gjorde du en reachout till mig då? Som egentligen var något helt annat.

Stina Hauschildt: Ja, det kan jag göra. Och jag tänker att jag försöker hålla det till de relevanta områdena. Man kan ju prata om sig själv annars hur mycket som helst. Men jag är personalvetare i grunden från Uppsala universitet. För de som har gått den linjen vet att det var inte är så mycket Tech då.

Anna Carlsson: Nej, fortfarande inte.

Stina Hauschildt: Nej, det är teoretiskt på många sätt. Efter min utbildning så började jag i bemannings- och rekryteringsbranschen och var verksam och var med och drev bolag där. Det som finns där är faktiskt väldigt mycket system. Så det var där jag förstod att jag har ganska lätt för system och tycker det är roligt. Sen blev jag rekryterad till ett HR Tech bolag faktiskt. Och det var då, i samband med den rekryteringen, som jag gjorde en reachout till dig, där jag ville lite pick your brain också. Det var också en HR tech startup jag skulle börja på där. Vi tog en lunch. Och där började vi lära känna varandra,

Anna Carlsson: Och sen har vi hållit kontakten.

Stina Hauschildt: Yes.

Anna Carlsson: Så vad gör du idag då?

Stina Hauschildt: Ja, men nu driver jag Twine, en integrations plattform för HR relaterade system brukar jag kalla det. Så jag är en av medgrundarna och också VD för det bolaget.

Anna Carlsson: Men vad kul att du har en sådan klassisk HR bakgrund. Just det här med personalvetarprogrammet och sen inom rekrytering och bemanning. Är inte det den mest klassiska?

Stina Hauschildt: Jo klassiska. Jag inser också att jag missade att säga att jag också varit konsult. Jag har varit både HR Business Partner och rekryteringskonsult och HR ansvarig. Så att jag egentligen har täckt in väldigt många olika delar inom HR, klassiska HR gebitet kan man säga. Så jag har suttit på våra nuvarande kunders stol många gånger.

Anna Carlsson: Ja, det är perfekt att ha då.

Stina Hauschildt: Ja, absolut.

Anna Carlsson: Och nu har ni alltså startat ett nytt bolag. Hur länge sedan är det?

Stina Hauschildt: Oj, när började den här resan då? Är det ett och ett halvt år sedan tror jag, som det här fröet började gro hos oss.

Anna Carlsson: Men ska vi försöka börja med att titta lite på det här med det problem ni försöker lösa? Det vill säga det här med integrationer. Nu vet jag att de som lyssnar kan ju vara allt från att de har järnkoll på det här området, eller inte har en aning. De kanske inte ens har ett HR system eller integrationer. Kan du ta det från början på något sätt?

Stina Hauschildt: Vad en integration är?

Anna Carlsson: Ja.

Stina Hauschildt: Absolut. Jag ska göra det så pedagogisk jag kan. Men det vi fokuserar på är system som egentligen talar någon form av medarbetardata. Så har du två system som bägge har medarbetardata i sig. Vi ser till att de kan prata med varandra, så vi har samma data i bägge system helt enkelt. Det är lite kort den bron över det som kallas för integration.

Anna Carlsson: Ja. Och den vanligaste typen av integrationer då handlar ju ofta, som jag ser det i alla fall om det är när man ska göra ett nytt projekt för ett nytt system, och så inser man att vi behöver ha data någonstans ifrån.

Stina Hauschildt: Precis, det stämmer. Men när börjar man fundera på det här med integrationer då? Det är ganska spännande tycker jag. För att ganska tidigt på den här resan så insåg vi också att kunskapen kanske inte är så hög vad gäller integrationer. Jag pratade med en nära samarbetspartner till mig som jag jobbat med under flera år, som jobbar med implementation mycket. Och hon uttryckte det som att det är ett stort svart hål. Och vad betyder då det? Det är då både vad gäller kunskap och vad gäller kostnad. Att det kan gärna lätt springa i väg för man har inte haft kompetensen med sig från början. Och sen helt plötsligt så står man och har lagt jättemycket pengar för att försöka lösa det här som man inte har genomtänkt i ett tidigare skede. Och kanske inte heller förstått sig på.

Anna Carlsson: Precis. För att man ska ge sig in i någonting så tänker man till exempel, ja men var ska vi ha vår master data?  Ska den finnas i det nya HR systemet? Ofta dyker de här frågeställningarna upp när man ska gå från att bara ha kanske ett lönesystem, rekryteringssystem, och sen ska man ha ett HR system som mer är centralpunkten. Så inser man att här ska vi göra någon form av koppling och vill att data ska flöda emellan.

Stina Hauschildt: Mm, exakt. Och det är ju för att säkerställa datakvalitet såklart, men också underlätta och skippa en massa manuellt arbete givetvis också. Så att automatisera olika processer. Men det är faktiskt en liten intressant trendspaning också vad gäller det här. Var ska master datan ligga? Vi ser en liten trend i att master datan faktiskt kan ha hem i olika platser i systemlandskapet, beroende på vilken data det är. Till exempel lönen kanske man alltid ändrar i lönesystemet för den där lönerevisionen görs, men den behöver också finnas i HR systemet. Så att just lön kanske mastern finns i lönesystemet, men den kopieras sedan över till HR systemet. Medan andra uppgifter kan förändras i HR systemet och sen skickas vidare.

Anna Carlsson: Precis, det är mer var just en viss data finns. Ofta så vill man ha en punkt där det finns. Alltså att man vill ha en punkt där man vet att all data finns. Men det kan man ju ha. Men det handlar ju om vad som behöver flöda till och från.

Stina Hauschildt: Exakt. Och var föds datan? Alltså vilket system ändrar vi i och vad händer då? Mm, väldigt spännande.

Anna Carlsson: Ja. Och det här är ju en då, när jag håller utbildningar, grundkurser som handlar om att förstå hela området digitalisering inom HR. Och även nu för tiden så är det självklart med en del AI. Men då brukar jag börja med att fråga, vad är era funderingar och utmaningar? Då är det ofta faktiskt integrationer som man tar upp som just det här problemområdet som man inte riktigt får grepp om.

Stina Hauschildt: Mm, ja. Och vad beror det på? Det kan man verkligen fråga sig också. Varför har ingen tagit tjuren vid hornen där? Men jag har läst ganska mycket olika forskningar och liknande på det. Och Gartner gjorde en undersökning ganska nyligen som sa att 36 % av de som väljer att lämna ett system, gör det på grund av bristfälliga integrationer. Alltså egentligen inte att man är missnöjd med själva systemet, utan att systemet inte kan samverka med övriga system. Och det är ju jättetråkigt statistik tycker jag när vi har välfungerande system i övrigt. Men att just integrationerna inte fungerar.

Anna Carlsson: Hur fungerar det traditionellt? För jag har varit med i projekt så jag har ju sett. Men oftast har jag faktiskt lämnat och låter dem fortsätta och göra klart just integrationerna senare. Men hur fungerar det? Det traditionella sättet är väl att man får knyta mellan varje system. Då är man lite beroende av de leverantörer som då har de här olika systemen. Kan du beskriva hur det går till? Hur går ett sådant projekt till?

Stina Hauschildt: Absolut. Om man börjar med att se, vad är det som möjliggör för att ens kunna göra en integration mellan system? Det brukar börja med att man har en API. Och det brukar jag beskriva nästan som ett hål i väggen när man ska stoppa in en kontakt, och att själva integrationen kan vara kontakten mellan. Och utan ett hål i väggen så kan du inte stoppa in någon sladd. Så det är en förutsättning för att man ska kunna bygga mot systemet. Sen kan systemen bygga mot andra system utan att ha för den delen en API, men då måste systemleverantören själv bygga den integrationen. Så ska du bygga mot så behöver du ha ett grenuttag att koppla in i. Och kvaliteten på de API:erna ser också väldigt annorlunda ut och olika ut. Så det ska man också ta med sig, att bara för att det finns så behöver det inte betyda att allt kommer att fungera nu. Men det kan vi ta ett annat avsnitt kanske också prata lite API mognad, för det är lite djupgående. Men idag finns det lite olika sätt att bygga integrationer och de integrationer som finns på marknaden. Det här med integrationsplattform har inte funnits som lösning så jättelänge faktiskt. Man började väl jobba med det 2011. Då började man se lite att det börjar bubbla. Det är väldigt trendigt i USA just nu. Vi har ju fler aktörer i Sverige som gör det, kanske på andra områden, men vi gör det med nisch mot just den här typen av system som pratar medarbetardata. Men jag brukar kategorisera det i olika delar.

Det finns ett sätt att bygga det på där man tar in en extern konsult. Vissa leverantörer jobbar väldigt nära frilansande konsulter som är utvecklare då, som kommer in och bygger den här bron eller vad man ska säga. Och då måste man ju ha förutbestämt, vilken data är det vi vill skicka och hur ska den flöda? Det är en standardiserad integration brukar vi kalla den för. Att det är bestämt vad det man ska ha. Den behöver också givetvis förvaltas över tid för att säkerställa att den fungerar bra över tid också. Därför kan det vara ganska sårbart att jobba med den typen av integration där man är beroende av en frilansande konsult som kan ta en anställning eller blir väldigt upptagen då många kunder samtidigt får problem, ofta på samma gång.

Anna Carlsson: För att det kan vara en förändring i en produkt då? ett lönesystem eller ett HR system eller liknande.

Stina Hauschildt: Precis. Det drabbar ju sällan en kund samtidigt, utan det är ju då alla kunder på en gång. Och då ska man få hjälp väldigt snabbt såklart för det är oftast löneberoende data som finns också.

Anna Carlsson: Jag sitter här och får en bild i huvudet över hur de här konsulterna kommer in och bygger den här adaptern som man måste ha med sig. Du vet en adapter till varje land. Man kommer med en kabel dit, och ett annat hål i väggen. Och så ska du få de här och prata med varandra.

Stina Hauschildt: Ja exakt. Det är väldigt, vad ska man säga, billigt sätt att beskriva hur det fungerar. Absolut. Sen finns det ju de bolag som också jobbar med de större konsultfirmorna. Det är oftast väldigt stora och kostsamma projekt, men det byggs lite på samma sätt. Att man bygger en standardiserad integration, där de också behöver komma in när det är någonting som behöver förvaltas lite.

Anna Carlsson: Men då har de oftast gjort det här många gånger förr?

Stina Hauschildt: Ja, men det är ju erfarna konsulter givetvis. Men sällan man återanvänder.

Anna Carlsson: Nej, det har jag sett också. Men dom säger att det inte riktigt går. Och då pratar vi till exempel kopplingar till de här större plattformarna som Workday, Successfactor och liknande eller?

Stina Hauschildt: Precis. Och de riktigt stora bolagen också. Men du har helt rätt. Sen är det väldigt vanligt att det inkluderat hos systemleverantören också. Och då är det ju ofta de mindre faktiskt om man ska se över marknaden. Det har du säkert sett också. Och varför det är så är ju ofta att det är ett krav för att de ska få sina första kunder med. Kunderna ställer kraven om att interaktionerna ska finnas där och då behöver man också bygga dem själv. Men samma sak där så är de ju standardiserade då, så att alla kunder behöver ha samma data som flödar mellan de här olika punkterna. Men ofta så ingår de ju också i den kostnaden som man betalar. Men det är också, då får man ställa sig i ledet och få samma data.

Anna Carlsson: Ja, alltså om man har valt att ha egna fält och liknande. Då är det fortfarande så att man måste utveckla det?

Stina Hauschildt: Precis, och det går ju sällan. I så fall får man ju utveckla en helt egen integration. Det går inte att komplettera något befintlig på det sättet.

Anna Carlsson: Då tänker jag vilken komplexitet det blir. Och det är väl det ni har sett eller? Eller jag vet ju att det är en komplexitet. Om du har väldigt många olika typer av system och så ska alla prata med varandra. Då får du ju 1 till 1 kopplingar överallt.

Stina Hauschildt: Ja, det blir ju ett himla virrvarr och det är väl det. Vi sätter oss som ett system mellan systemen kan man säga. Där varje system har en jättedynamisk bro kan man säga, till oss. Den dynamiska bron möjliggör för alla kunder att använda vilken data de vill. Och över tid förändra det också. Men de är oberoende av varandra så man slipper det här. Vi är som en grenkontakt kan man säga, om vi ska återkoppla till det här med elsladdarna. En grenkontakt i stället för det här virrvarret med tusen olika sladdar där man inte har koll på vilken som går var och hur det ska flöda och så där.

Anna Carlsson: Och hur kom det sig att ni började jobba med det här? För nu har det ju som sagt ett och ett halvt år gått. Var det någon som kom på idén eller var det att ni såg det här i USA? För jag har ju sett det här komma, själva integrations plattformarna har ju funnits i andra delar av organisationerna. Jag menar inom, vilka exempel ska vi ge? Nej men inom affärssystem och liknande. Men så plötsligt så började jag se att det kom. Vad är det som gjorde det? Att det kom för HR världen eller? För ni är ju ensamma om att göra det här i Sverige i alla fall.

Stina Hauschildt: Mm, exakt. Det är nog en liten parallell. Vi såg ju problemet i samband med att jag tog kontakt med dig och det HR Tech bolaget jag jobbade med tidigare. Då såg jag ju att det är ju inte bra system som är problemet. Det finns ju skitmånga bra system. Det jag försökte göra första tiden var att hitta en marknadsposition för det där systemet. Och insåg att det finns ju hur många bra system som helst. Men problemet är att de inte kan samverka. Då kikade vi bort mot USA. Precis som du säger. Det är mycket som kommer därifrån. Och då såg vi att wow, här funkar det väldigt bra de här plattformarna som gör liknande saker där. Det växer ju så det knakar och fler och fler bolag förstår effekten av det. Men vi såg också ett behov av att vara en nischad aktör på det här nordiska landskapet. Så väldigt speciellt. Men också hur vi har vad gäller lönesystem. Väldigt speciellt landskap vad gäller det. Men också att vi har väldigt många nischade system som också plockar ut kanske vissa funktioner ur befintliga system och fokuserar bara på det, och bestämmer sig för att göra det här bäst. Så vi såg att det finns ju faktiskt ett behov här, för att få de här verkar samman. Och egentligen fungera ännu bättre tillsammans. Det är den här best of breed trenden som man har sett nu några år tillbaka. Och så ser man faktiskt att de undersökningar som görs fortsätter framåt. Att man kommer fortsätta att jobba i nischade system för varje arbetsgrupp egentligen. Om det rekrytering eller onboarding teamet.

Anna Carlsson: Eller learning, eller nya appar eller engagemang och liknande. Alla behöver ju tillgång till den här typen av data. Jag har ju precis som du säger också sett det. Att vi har ju mycket kanske begränsat oss själva. Men det handlar både om en mognadsgrad på marknaden, att om man fortfarande är där och försöker hitta sitt HR system, då har man inte så många system. Men så fort du kommer förbi det så kan du ju börja tänka det här best of breed. Och det här är ju en möjliggörare för det. Att kunna verkligen expandera, ha flera olika system.

Stina Hauschildt: Exakt. Och det är också någonting vi har sett att många kunder vill. Även fast man sitter med ett HR system som kanske har vissa funktioner så vill man ha ett externt system för en viss funktion, kanske onboarding. För att det nuvarande systemet inte täcker det behovet som kunden faktiskt har. Och det vill vi ju möjliggöra. Och det finns faktiskt riktigt, riktigt vassa system på den nordiska marknaden som kanske inte har fått visa vad de går för än, just på grund av integrationen.

Anna Carlsson: Jag håller med om det.

Stina Hauschildt: Förändring hoppas jag på.

Anna Carlsson: Ja! Jag hoppas verkligen på best of breed strategi på många fler företag. I stället för att säga att det är enklast att ha alltid samma, så vi inte behöver göra det här. Men du, nu får du berätta. Hur fungerar då det här, ert system? Lite mer på djupet.

Stina Hauschildt: Yes, det ska jag göra. Vi ska bara lägga till en liten sak också kring det här med hur integrationen traditionellt fungerar lite. Som vi pratade om innan. Jag glömde lägga till punkten att det finns ju faktiskt de som utvecklar, alltså de stora bolagen som utvecklar egna integrations plattformar. Jag tänkte berätta lite mer om det senare, men det är också ett sätt att göra det idag.

Anna Carlsson: Du menar de stora leverantörerna av HR system? Eller menar du egna bolagen?

Stina Hauschildt: Ja slutanvändarna. Som har tagit fram egna då. Men det finns utmaningar i att göra det själv också.

Anna Carlsson: Ja precis.

Stina Hauschildt: Ja, men din fråga.

Anna Carlsson: Så hur funkar ert system Twine?

Stina Hauschildt: Yes, jag berättade lite kring det innan att vi är som ett system mellan systemen. Där varje system har en integration till vårt system. Och när vi har hämtat data från ett system så finns den tillgänglig för alla. Det vi gör, vi kan ju hämta data från egenskapade fält, vilket är väldigt vanligt att man gör i HR systemen. Att man tar fram egna costume fields för saker man vill mäta eller man kanske vill registrera allergier eller T-shirt storlek eller vad det nu kan vara. Som man också vill skicka vidare till ett belöningssystem eller liknande. För att ta som exempel. Vi hämtar in de fälten i vårt system. Där kan man visualisera alla fält man har. De mappas sedan till ett bibliotek hos oss där det får en betydelse. Man kan säga som en liten öronmärkning, vad är det här? Jo, det här fältet betyder T-shirt storlek. När det har en betydelse hos oss kan vi sedan skicka ut det till vilket av de andra systemen som vi har i vår plattform som helst. Vi kan ju också då möjliggöra att vi kan hämta data från flera system samtidigt och vi kan också skicka data till flera system samtidigt. Så du behöver inte gå de här olika karusellerna där det kan brytas kedjor och så där som det har gjort historiskt också. Så det är lite kort vad produkten gör.

Anna Carlsson: Så spindeln i nätet där all data samlas. Men är det då en, är det en SAS lösning? Så att ni har en plattform och sen har man olika. Man har sin egen del av den här plattformen. Men alla de integrationer ni bygger och jobbar med de olika leverantörerna, de kommer alla kunder till godo. Men sen så skapar man sitt eget bibliotek.

Stina Hauschildt: Precis, precis.

Anna Carlsson: Men hur säkert är det då?

Stina Hauschildt: Ja, supersäkert självklart. Men det är faktiskt något som är väldigt viktigt för oss i och med att vi har branschkollegor i USA och så där. Där såg vi att vi för att vara här och fylla de säkerhetsklassningarna och den förväntan som finns i det nordiska systemlandskapet, så behöver man förstå den här marknaden och hur det fungerar med säkerhet här. Så det har varit en av våra topp prioriteringar från start när vi började bygga faktiskt. Och just nu så jobbar vi med en annan sorts tjänst för att säkerställa vår säkerhetsklassning också. Det är allt från hur man jobbar med data, vem har tillgång till datan, hur skyddar vi vår plattform och så vidare. Och målet är att certifiera oss i en ISO certifiering som heter 27 001 som är en ganska vanlig klassning vad gäller datasäkerhet för den här typen av data. Och där har vi kommit väldigt långt.

Men vi tar hjälp av det här SAS bolaget också på den resan. Så man kan följa på vår hemsida hur långt vi har kommit i vårt säkerhetsarbete. Men det är verkligen en topp prioritering. Skulle vi någonsin få ett nej så är det, då har vi gjort något fel på grund av säkerheten i alla fall. Så där vill vi inte vara.

Anna Carlsson: Men ni lagrar ju inte kundens data, utan ni för den datan vidare. Och sen har ni biblioteket över vad saker betyder. Så ni sitter som spindeln i nätet men ni äger inte.

Stina Hauschildt: Man kan säga att till viss del lagrar vi under viss period. För vi vill gärna veta var förändringarna har skett. Vi vill inte pumpa för det blir väldigt hård belastning på samtliga system att skicka över all data hela tiden, utan vi vill se var har det skett en förändring? Så vi lagrar tillfälligt, men den blir aldrig verksam i vårt system kan man säga. Den är alltid krypterad hos oss så den betyder inget hos oss men vi kan se förändringar. Tills den hamnar och bli verklighet i ett annat system med. Så en period gör vi det. Men det är inte ett HR system som lagrar data över tid utan det försvinner.

Anna Carlsson: När ni ha kontrollerat och verifierat? Men det betyder ju också att man kan övervaka de här flödena. För det har jag varit med om när saker går sönder och ingen märker något. Det är jobbigt.

Stina Hauschildt: Exakt!

Anna Carlsson: En koppling. mellan det och det. Ett lönesystem där man har 20 till exempel.

Stina Hauschildt: Ja då låter det som att du har suttit i de skorna jag också har stått i innan. Där man har bara märkt att integrationen inte funkar. Man börjar ringa leverantörer, ingen vet någonting. Och nu ska vi snart använda den här datan. Hur ska vi göra? Och man spenderar flera timmar och till slut så ser man att men här ligger problemet. Då ska man få de här också att prata med varandra, så de kan lista ut och lösa problemet. Så i vår plattform kan du också bevaka dina integrationer helt enkelt. Är det något som inte funkar så i stället för att lyfta luren så loggar du in i vår plattform och där kan du se status och historik. Är det något som inte har funkat kanske i natt, men nu är det löst.

Då vet jag att det var därför i natt så funkar det inte. Vi validerar inte datan men vi säkerställer att datan i alla fall är hel. Så skulle vi skicka över en medarbetare som ska ha lön. Det är en ny medarbetare som ska ha lön och den ska personnummer och den ska ha mejladress i lönesystemet från HR systemet exempelvis. Och vi märker att den inte har lagt in personnummer utan det är skrivet med bokstäver i det fältet. Då kommer vi stoppa det och det kommer bli synligt också i vår plattform, att här har vi en person som inte har fyllt i fältet korrekt. Kolla det. I stället för att skicka runt data som inte stämmer så kan vi stoppa det i tid och så kan man kvalitetssäkra det.

Anna Carlsson: Så det blir en kvalitetssäkring av datan. För ofta pratar man om det när man när man jobbar med. Och vill ta det i nästa steg med sin data. Att analysera, att jobba med kvaliteten är ganska svårt också när man har det på flera ställen. Men här kan ni fylla en funktion på det också då eller?

Stina Hauschildt: På ett vis ja. Jag vet att vi inte vill kalla oss för att vi validerar datan. Men vi kan i alla fall hjälpa kunden att inte skicka data som är icke relevant. Sen om du skriver fel summa vill säga att personen du har skrivit 50 000 man skulle ha 60 000 i lön. Det kan vi såklart inte göra något åt. Men skulle du skriva sextio tusen i text så kommer vi stoppa det och säga det här måste du kolla. Så till viss del kommer vi kunna hjälpa med det. Men vi vill inte kalla oss för data validering, än. Vi får väl se.

Anna Carlsson: Jaha! Det kommer saker framåt. Men först en fråga kring det här med integrationsplattform eftersom vi pratar om hur det har gjorts tidigare. Som sagt, det har funnits den här typen av plattformar som är mer generella. Vad är skillnaden mellan att göra det här för en HR miljö som ni fokuserar på där datan är den som flödar, jämfört med att använda en generell integrations plattform? Som många företag ändå har i sin verktygslåda.

Stina Hauschildt: Ja men många av de här integrationsplattformarna som är generella är ofta väldigt vad ska man kalla det för? Low codes. Så det kanske till och med krävs att det finns en utvecklare som sitter och mappar och kopplar de här olika integrationerna. Vi har ju en nischad och expertiskompetens för just den här typen av både system, men också den här typen av data och den typen av API:er. Vilket underlättar väldigt mycket när man jobbar med just den här typen av integrationer. Det går inte jämföra med att skicka en siffra när det gäller två ekonomisystem. Jag känner att det är ju busenkelt börjar jag känna nu i jämförelsen.

Anna Carlsson: Jag tror det också. Jag håller med dig där.

Stina Hauschildt: Ja, men det är liksom inte i närheten av svårt i jämförelse med det här. Och det kommer ju mycket till det här med att mycket data påverkar varandra. Är du tjänsteman eller arbetare? Då är det annorlunda. Ja, och så vidare. Så just nischen är också styrkan. Att vi faktiskt förstår det här systemlandskapet och hur de hänger ihop och vilken data som ska vara var och så vidare. Sen har vi också gjort vårt system väldigt lättanvänt. Vi kan givetvis sätta upp integrationen åt dig också. Men är du en super user i ett system idag kanske och lite tekniskt lagd, så kan du också hantera integrationen själv. Och där koppla om fält och om du helt plötsligt skulle vilja skicka mer data till ett system så kan du enkelt ändra det i vår plattform. Eller om du vill flytta till ett annat fält, så kan man också göra det. Så det är väldigt lättanvänt på det sättet. Du behöver inte vara utvecklare som sitter i vår plattform och hanterar det.

Anna Carlsson: Och så kan du också enkelt byta ut ett system. Jag tänker också flexibiliteten i att du inte bara bygger någonting och sen är du fast i det. Utan du kan sen säga om jag vill byta learning plattform eller engagemangs enkätsplattform eller liknande. Vad det nu än kan vara så kan du switcha det då också.

Stina Hauschildt: Exakt.

Anna Carlsson: Och till och med göra det själv fast du inte är en utvecklare helt enkelt. Det låter ju superbra! Eller jag har ju pratat med vissa om det här redan så att alla blir så här. Åh halleluja!

Stina Hauschildt: Så är det verkligen. Men det är ju bakom väldigt komplext. Men, det är helt sant. Och det är väl det som många tror jag som har de här dyra satsningarna att bygga integrationer. Man har valt ett system och sen så ska man bygga den här dyra integrationen och sen så ett år senare så ser man att det här blir inte rätt alls. Det blir en jätteekonomisk satsning att då satsa om. Och det handlar ju om mer än bara integrationen givetvis. Men vi gör det enklare.

Anna Carlsson: Men vad har ni lärt er på resan? Alla lärdomar under tiden. Massor säkert?

Stina Hauschildt: Ja jättemycket lärdomar. Jag vet inte hur mycket tid vi har kände jag nu. Men en insikt är väl just det här att det finns en ovana tror jag. Det här med att kravställa integrationer. Och det beror lite på också vem det är som gör det. Men det är ganska vanligt att det sitter en HR generalist ute och ska upphandla HR system om man läser på och så vet man att man ska fråga efter. Finns det en integration mot det här systemet? Ja, så gör man en check i boxen och sen går man vidare. Och sen när man står där på andra sidan så inser man att det var inte alls den här datan vi ville skicka mellan systemen. Och med den här datan vi kan skicka nu så kommer vi inte få någon glädje av den här integrationen alls. Så det är väl en sådan insikt som vi tar med oss. Och att kompetensen är väldigt låg vad gäller integrationer också. Kanske faktiskt det här med att läsa API dokumentation.

Anna Carlsson: Ja, det är väl inte min styrka heller faktiskt.

Stina Hauschildt: Men det är inte så lätt. Men jag tror att man i alla fall ska läsa på lite om det och förstå vad det betyder. Alltså kan den här API:n hämta eller skicka data till exempel.

Anna Carlsson: För det där. Det är något som jag brukar också ta upp i utbildningssyfte. Att det beror väldigt mycket på systemet, vad det klarar av. Och att man tror att saker och ting klaras av. Men beroende på när det är byggt och hur det är byggt och med vilken intention och vilket år det byggdes, så har det ju väldigt olika förmågor.

Stina Hauschildt: Verkligen, verkligen. Och det brukar vi kalla för lite API mognad också. Vi har ju vissa leverantörer vi jobbar väldigt nära nu som har börjat förstå det här och faktiskt anpassa sina API:er för att vi ska kunna göra våra integrationer mot dem så dynamiskt som det bara går. Det är en viktig poäng här också som jag vill förtydliga, att vi kan ju aldrig bli bättre än vad de här grenuttagen är.

Anna Carlsson: Har du fler lärdomar?

Stina Hauschildt: Ja, men det är väl också det här lite som vi var inne på precis med att vi inte kan bli bättre än vad systemen är. Men det finns ju väldigt många gamla system på marknaden som är väldigt gammal Tech. Det är ju ofta lättare för oss att jobba med de nyare systemen faktiskt. Som har lite modernare system och som satsar på sina API:er också. Det är väl också en sådan insikt som jag tar med mig och som är en lärdom, att jag tror att många behöver tänka till där ordentligt. Och jag vet att det inte är något man gör på en handvändning de här äldre systemen. Att utveckla en bra API är mycket lättare för de som har tänkt på det från början som är de nyare systemen. Men jag tror att det är en förutsättning också för att hänga med in i framtiden.

Anna Carlsson: Håller helt med.

Stina Hauschildt: Och mer. Ja men jag tror också det här att tänka till på integrationer i tid. Vi har pratat om det innan med kunskapen. Men att faktiskt göra det i en tidig fas. Så man inte står där med byxorna nere.

Anna Carlsson: Att man köper in ett system som sen inte fungerar tillsammans med ditt övriga systemlandskap.

Stina Hauschildt: Precis. Och på vilket sätt också. Det är den lilla detaljen.

Anna Carlsson: Att inte bara. Men jag förstår ju det. Att om man inte har en hög kompetens inom teknik, digitalisering och förstår det här. Då är det ju ganska komplicerat att börja gräva i någonting och ställa frågor om saker man inte kan själv. Så det är ju en utmaning. Men det gäller ju att förstå att det här är en dold kostnad kan vi säga om vi inte hanterar det. Om vi inte gräver det på djupet. Jag ser ju att det finns de. Jag hade ett avsnitt om hållbarhetsredovisning. Och då kan det ju vara så att någon HR person frågar leverantören, kan ni rapportera på hållbarhet? Den nya hållbarhetsrapporteringen. Alltså vad är det? Det är ju ingen fråga. Det är likadant på det här. Man vet inte ens vad det är man vill åstadkomma. Man måste gå mycket djupare när man väl kommer till utvärderingarna av vad man faktiskt ska göra.

Stina Hauschildt: Exakt, exakt. Och det gäller att komma på i tid är min rekommendation. Också avsätta. Jag tror att många glömmer bort att många som köper system beroende på bolag man är såklart. Men många har vävt in integrationer i sin systemkostnad kanske. Så då har man inte avsatt en egen budget för det, beroende på storlek som sagt. Och de största bolagen har ju gigantiska budgetar för integrationer just. Men där måste man också tänka till tror jag i att förstå att det är en väldigt viktig nyckel för att det här ska fungera optimalt. Och därför vill vi också ställa krav på integrationen av hur de fungerar. Och inte nöja oss med att bara det finns en. Men hur flödar den?

Anna Carlsson: Vad kommer det kosta? För kommer ni ta betalt för att vi flödar data extra utöver det vi har? Eller vad händer egentligen?

Stina Hauschildt: Exakt. Och jag tror att det finns aktörer på marknaden HR system som bara kan skicka data. Vilket innebär att du inte kan ändra data i något annat system och skicka till dem och ändra då i HR systemet. Utan allt måste skickas.

Anna Carlsson: Det här kanske kan vara någonting för alla som lyssnar som sitter på offentlig sektor och måste göra upphandlingar. Att titta på de här kraven när man upphandlar är jätteviktigt, och en vattendelare vilket system. Och nu för tiden när man också kan handla SAS lösningar så öppnar det här upp för en ny typ av system verkligen. Men du, har det kommit några överraskande insikter eller saker som blir bonus när man gör något sådant här?

Stina Hauschildt: Jo, men det var det faktiskt väldigt tidigt. När en av våra första early adopters som vi började jobba med sa väldigt tidigt till oss att, ja men nästa del vi vill att ni integrerar mot är vårt analyssystem. Men jag tänkte men vad tusan, han är ju helt rätt på det. Vi sitter nu med en källa där all HR data flödar. Där vi kan plocka ut HR data från alla HR relaterade system. Som vi kan skicka vidare till en analysplattform, där man kan jobba med data i realtid och korsa data som man överhuvudtaget inte har kunnat göra innan om man inte har suttit och mappat själv.

Anna Carlsson: För då har ni beskrivna fält? Och då måste man typ veta vad en full time employee betyder och står för.

Stina Hauschildt: Såklart. Vi är inget analysverktyg, det vill jag också förtydliga. Men det vi har möjligt att göra, det är faktiskt att dumpa datan där ni gör analys idag. Och det ser olika ut på olika organisationer och det finns också nischade system.

Anna Carlsson: För HR där också? Precis.

Stina Hauschildt: Men vi kan på ett väldigt enkelt sätt i realtid plocka ut en data. Jag pratade med en HR chef ganska tidigt när jag berättade om det och hon sa, men gud jag sitter ju med lönedata som är en månad gammal. Också vad gäller frånvaro och så där. Jag kan jag inte agera på den. Men det är ju omöjligt. Men vet du idag vilka som är sjuka eller liknande? Ja, det kan du helt plötsligt göra. Så det är ju en jätteinsikt som vi har fått med oss och möjliggörare för HR. Och jag tror också det är något du har pratat väldigt mycket om i din podd. Att vi har en ganska låg analys och digitaliserings mognad i HR i Sverige. Just att många andra länder är mycket långt efter, men att jag tror att vi kan möjliggöra många.

Anna Carlsson: Många andra är mycket före oss. Bara för att korrigera.

Stina Hauschildt: Före, precis. Tvärtom.

Anna Carlsson: Precis, vi är efter och dom är före.

Stina Hauschildt: Precis, vi är långt efter. Men jag tror att vi kan möjliggöra att vi kommer mycket snabbare framåt när det gäller att jobba mer datadrivet. Vilket jag tror kan sätta HR högre upp på agendan också i ledningsrummet.

Anna Carlsson: Då kan man lyssna på det avsnittet. Det är självklart att man måste prata dataspråket. Vilken jättebonus! Då tänker jag också apropå hållbarhetsrapportering som jag tog upp. Det innebär ju också att man har tillgång till den här datan som man samlar på sig och då kan rapportera på. Borde kunna också föra in det i ett sådant verktyg tänker jag.

Stina Hauschildt: Exakt, exakt precis. Det tycker jag att det här med hållbarhet är något som inte bara avser. Jag lyssnade på ditt avsnitt här nu, precis som var om hållbarhet. Och det ställs ju nya krav då. Nu repeterar vi oss här nu. Men det finns nya krav på hållbarhetsrapportering för vissa bolag. Men jag tycker att alla. Syftet med hållbarhetsredovisningen är ju inte att det ska komma krav eller lagar på att så här måste ni göra. Utan om man tänker ett steg till så finns det faktiskt jättemånga saker som skapar bättre organisationer, större mångfald, rättvisa. Så jag tycker alla organisationer ska jobba med hållbarhet.

Anna Carlsson: Och det kommer ju trilla ner bakåt eller neråt i storlek. Eftersom om ett bolag behöver rapportera på alla sina medarbetare, inte bara sina egna anställda så kommer det bli till exempel tvång på bemanningsföretag som kanske inte alls har samma storlek. Så det kommer långsamt till många, många fler. Men värdet som det handlar om att visa upp den goda arbetsgivaren och kunna förändras ser de här och lyfta fram dem och förändra de saker som kanske inte är lika bra. Så wow, vilket mervärde det kommer utav att jobba med integrationsplattform helt enkelt.

Stina Hauschildt: Ja men verkligen. Jag känner själv att jag blev positivt överraskad för det.

Anna Carlsson: Vad har ni annars fått från kunder? Vad säger de? Har du några exempel?

Stina Hauschildt: Ja, men oj, det finns mycket. Men jag ska börja med att berätta att vi har två typer av kundgrupper. Jag kallar den ena kundgruppen för slutkund eller slutanvändare, vilket är de som nyttjar systemen. Men sen har vi en annan kundgrupp också som heter systemleverantörerna. Där man egentligen kan outsourca integrationer till oss så vi hanterar deras integrationer. Men jag kan ta lite exempel ur verkligheten här då. Med en kund som faktiskt hade en så kallad standardiserad integration mellan sitt lönesystem och sitt HR system som de jobbade med. Men lade fortfarande 10 timmar i veckan. Och nu pratar vi om en organisation som bara är 100 medarbetare, på att flytta data. För den var inte tillräcklig, det täckte inte de behoven. Och nu har de sparat 10 timmar i veckan. Det är 40 i månaden på vår integrations plattform. Just för att vi kunde fånga upp de dynamiska fälten, alltså de fälten som de har skapat själva, och kan sätta ett värde på det och skicka vidare till det andra systemet. Det är ett litet exempel.

Anna Carlsson: Ganska värdefullt.

Stina Hauschildt: Extremt värdefullt. Och det här är bara en integration ska tilläggas också. Kraften finns ju när vi börjar täcka fler. Där flödet ska gå mellan flera system, vi ska hämta från flera system samtidigt och så. Ett annat exempel från en slutkund är ett större investmentbolag som förvärvar bolag regelbundet. En utmaning där och som man har sett historiskt är att de nyuppköpta bolagen får tvingas in i en befintlig struktur vad gäller system. Att nu får ni börja jobba i det här ekonomisystemet och det här HR systemet och lönesystemet och så vidare. Vilket man tappar motivation och engagemang och det blir en stor kostnad. Och helt plötsligt kanske det här uppköpet kanske inte är så värdefullt längre. Det vi kan möjliggöra är att sömlöst onboarda de här nya bolagen in i koncernen där man kan fortsätta jobba i sina befintliga system. Men vi kan samtidigt plocka upp datan upp på koncernnivå så de har koll på vilka chefer, var, hur många är de, göra analys på högre nivå samtidigt som de jobbar kvar i sina befintliga landskap.

Anna Carlsson: Och så kan man förflytta det över tid i stället för att göra någon sådan här. Jag har ju jobbat med företagsintegrationer så det här tycker jag är superintressant och faktiskt inte något jag själv har tänkt på alls.

Stina Hauschildt: Nej. Och det var faktiskt en kund som kom till oss som sa detta. Och där gör vi en jätteskillnad för dem. Så mycket enklare. Man kan göra det från en dag till en annan, bara implementeras in i systemet utan att det påverkar befintligt arbetssätt på något sätt alls.

Anna Carlsson: Ja jätteintressant.

Stina Hauschildt: Och sen har vi då också ett exempel ur systemleverantörsperspektiv då. Och där är det väl framför allt tror jag, många systemleverantörer som har kommit längre. Vissa jobbar inte med integrationer alls. Vad ska jag ta som exempel? Det finns givetvis undantag, men Teamtailor bygger ju väldigt få själva. Majoriteten har byggt mot dem i stället. Och det inser man nog när man har kommit en bit på väg, att nu sitter vi med 20 integrationer och ska förvalta halva. Utvecklingsstyrkan sitter med integrationer, men vi vill också fokusera på vår produkt. Och där någonstans behöver man nog ta ett vägskäl att antingen får vi sluta med det här eller så får hitta en annan lösning.

Men många av de här nya aktörerna behöver ju sitta med det här dilemmat idag. Och man behöver också som vi sa tidigare, erbjuda nästan integrationen för att få kunden. Och här spelar vi en avgörande roll. För de kan egentligen bygga mot vårt API. Som vårt grenuttag som faktiskt är färdigt här i dagarna. Så att vi möjliggör för just det. Man bygger mot oss och då har man tillgång till alla integrationer som redan finns i vår plattform. Så på bara en integration så kan du erbjuda 15–20 och på sikt ännu fler. För vi bygger upp vår portfölj med nya integrationer hela tiden. Så det är fantastiskt.

Anna Carlsson: Ja men jätteintressant. Och jag vill säga nu också att det här är inte någon sponsrad podd om ni tror det. För jag tycker det här är så viktigt för Sverige, Norden eller egentligen alla företag att kunna få göra de här sakerna mycket, mycket bättre. Ja och vad har ni på gång då? Vad kommer mer än att ni hela tiden bygger nya integrationer? Har ni något annat på gång?

Stina Hauschildt: Ja, som jag nämnde precis så lanserar vi här i dagarna bara vårt eget API som vi har lovat ska vara top notch såklart. Vi vill ju vara föregångare till hur det ska vara. Men det möjliggör då för externa systemleverantörer att bygga mot oss. Så det ska bli superspännande tycker jag. Sen bygger vi givetvis på med egna nya integrationer löpande. Vill ni ha koll på de lanseringarna så får ni jättegärna följa oss på LinkedIn men också vårt nyhetsbrev för där kommer vi trycka ut alla integrationer vi har. Jag tycker det är lika kittlande känsla varje gång vi lanserar en ny integration. Men om jag ska se en spåkula också generellt i systemlandskapet, inte bara för oss. För jag tycker det är svårt att prata lite om Twines resa i vart vi är på väg. För jag tycker att det förändras nästan varje vecka. Vi är i en sådan fas där vi kan vara så pass föränderliga. Så längre sprint än så kan jag nästan inte berätta för jag kan inte se längre fram i framtiden faktiskt. Men om man ser systemlandskapet i stort, så var det ju en leverantör som sa till oss ganska tidigt när jag berättade vad vi gjorde. För det kan jag säga också skiljer ganska mycket från vem jag pratar med, om man förstår vad det är vi faktiskt gör. Vissa säger det här har vi redan och sen pratar man med kollegan 5 minuter senare som säger wow, shit, det här är ju helt avgörande. Jag pratar med din kollega just som sa. Så det beror lite på kompetensen. Men jag pratade med en systemleverantör som kollade på mig och sa, ja ni är ju heaven and hell. Och det ligger faktiskt någonting i det. För att vi skapar förutsättningar för de bästa systemen därute. Och det har varit ganska svårt och jobbigt att byta system som du var inne på innan, på ett tryggt sätt. Och vi bryter barriärer nu, och de som inte hänger med i den här trenden tror jag kommer få svårt att konkurrera lite framåt. Så det möjliggör också för nyare system att kanske snabbare kunna ta marknadsandelar också tror jag. Jag ser också som sagt det här med att jobba med data på ett helt annat sätt kommer möjliggöras framåt också. Och datakvalitén är mycket mer säker än innan med sömlösa integrationer.

Anna Carlsson: Superintressant. Jag sitter här och tänker ja, det är helt rätt. Heaven and hell för leverantörerna som då plötsligt blir utbytbara. Det har man ju sagt tidigare, att bara genom att köpa SAS tjänster så är man utbytbar. Men så enkelt är det ju inte, utan det handlar ju om hela det här landskapet som man bygger upp. Men om det plötsligt går att byta ut komponenter eller ta bort en bit i en HR systemlösning och förbättra den med någonting annat. Det skapar ju verkligen en annan typ av konkurrens på marknaden.

Stina Hauschildt: Ja, och jag vill också ta ett till exempel där. Jag hade en systemleverantör som jag pratade med tidigt där vi hade en kund som ville plocka ut. Alltså vår integration hade gjort det möjligt för kunden att plocka ut en del av den andra systemleverantörens befintliga process kan man säga.

Anna Carlsson: Okej.

tina Hauschildt: Och reaktionen var väl inte, han knorrade och vred sig och var väl inte supernöjd över detta. Och jag tror att den reaktionen är liksom inte bara bakåtsträvande men också rent av skadlig för systemleverantören. Jag tror att kunden ska få bestämma själv. I vilket system vill jag göra vad?

Anna Carlsson: Absolut.

Stina Hauschildt: Och det är självklart för dig och mig. Det är det inte för systemleverantörer alltid.

Anna Carlsson: Nej men det är väl klart.

Stina Hauschildt: Och det är ju så. Men jag skulle säga nästan alla jag har jobbat med. Jag vet inte om du upplever samma. Men där har man velat plocka ut. Även fast man har ett HR system som erbjuder visselblåsarfunktion, så kanske man ändå vill ha en extern leverantör för det. För man känner att den inte täcker det behovet man har. Rekryteringssystem till exempel. Man kanske har en funktion i befintligt HR system, men det täcker inte heller behovet, då man har ett annat. Inte sätta stopp för kunden. För får kunden välja var man vill göra vad, så kommer den vara fortsatt nöjd med det system de använde. Och de funktionerna det har hos er. Om den får göra det andra i ett annat system. Så låt kunderna.

Anna Carlsson: Ja, men man är nog rädd. Man har varit van vid att man hellre stoppar in mer och mer och mer i en plattform. Då växer man i sin trygghet. Man måste tänka helt annorlunda då gentemot sina kunder när flexibiliteten finns där. Ja men jätteintressant. Men du. Som en sista fråga, finns det några råd du vill ge till våra HR lyssnare? Nu har vi pratat om många olika saker, men med något speciellt du vill skicka med så här på slutet?

Stina Hauschildt: Ja, vad ska jag säga? Men jag tror också att vi inte missar möjligheten. Det känns som när vi har pratat, jag hoppas inte jag skrämt någon. Jag hoppas att fler är intresserade av integration. Att man inte missar den möjligheten som finns med integrationer. Vad den kan skapa utrymme till att faktiskt jobba mer med mer kvalitativa saker, få bättre data. Så våga utforska det området skulle jag säga. Att inte vara rädd för att gå in där. Och vi finns här. Vi har också möjlighet att ge gratis konsultation om man har funderingar kring detta. Det är bara att höra av sig.

Anna Carlsson: Säg inte för mycket, nu blir du nerringd.

Stina Hauschildt: Ja men det blir jag gärna. Jag kan prata om detta dygn runt så det är inga problem. Men vi vill också. Det är väl också en del att jag vill förstå vilka utmaningar de sitter med, och det förstår man inte om vi inte pratar med varandra.

Anna Carlsson: Precis.

Stina Hauschildt: Men att inte vara rädd för att öppna det locket. Vilka möjligheter finns? Och sen kanske som sagt, API:erna säger nej, men vi kommer inte kunna skicka åt det hållet idag. Men som sagt, vissa leverantörer jobbar vi så nära så att de anpassar sina API:er efter våra behov.

Anna Carlsson: Ja, och ni känner ju väldigt många leverantörer också. Och jag brukar ju ta upp att vi har. Jag vet inte om jag räknat om det här på ett tag, men 39 HR systemleverantörer som är aktiva på marknaden här. Och jag tror säkert det egentligen kanske är fler. Men bara det att känna till de här och deras olika. Ni lär känna dem nästan bättre än de som jobbar med utvärderingar för att ni jobbar så tight tillsammans. Och det behövs ju det här då, för att kunna knyta ihop allt det här.

Stina Hauschildt: Verkligen. Och det är jättekul faktiskt också att vara precis som du är en oberoende part. Att få vara i alla. Och det är också kul tycker jag. För det är lite det de här standardiserade interaktionerna stoppar, det här one size fits non. Det vet man både om man jobbar med HR men också system. Varför finns det 39 olika system? Jo, för att det inte finns ett system för alla. Det gör ju inte det. Det finns inte en integration för alla heller. Så våga utmana den tanken lite. Vad behöver vi? Det är möjligt att faktiskt göra en integration som passar just er verksamhet.

Anna Carlsson: Och jag tänker så här att jag vill skicka med något idag. Det brukar inte jag göra. Men jag tänker att man faktiskt ska omvärdera sitt systemlandskap. Det ger ju nya möjligheter. Så att en second opinion, titta på vad vi använder för funktioner, finns det andra leverantörer? Det händer så otroligt mycket. Det finns så stora möjligheter. Så ni är ju en nyckel till det ser jag.

Stina Hauschildt: Ja men verkligen. Vad kul! Bra insikt här nu faktiskt.

Anna Carlsson: Men tack så jättemycket för att du kom hit idag!

Stina Hauschildt: Tack för att jag fick komma. Superroligt!