HR och lön i samma system

Med sitt ursprung och långa historik i Norge lanseras nu Sariba i Sverige.

I detta sponsrade avsnitt får du höra Maja Edborg-Torjussen  och Thomas Carlström dela med sig av sina erfarenheter och berätta om Saribas många lyckade implementeringar hos flertalet kunder. Sariba är en unik leverantör som har möjlighet att ta dig från införande till färdig integration, och deras förkonfigurerade lösning anpassad för den nordiska marknaden gör implementeringen snabb och effektiv för er kunder.  

Maja och Thomas delar i avsnittet allt från satsningen i Sverige, tjänsten i sig och framförallt deras lyckade implementeringar hos flertalet kunder. Sariba är en unik leverantör med möjligheten att erbjuda en enhetlig kombinerad lösning mellan strategisk HR och lön. De jobbar inte bara med nya införande utan även utveckling av redan existerande SucessFactors-kunder och det som gör Saribas lösning unik är dess paketering som är anpassad för den just den nordiska marknaden. Lösningen är förkonfigruerad till 80% vilket i sin tur resulterar i en effektivare och kortare implementeringen hos er kunder. In och lyssna för att ta del av mer!

Transkribering av avsnittet:

Anna Carlsson: Välkomna till HR Digitaliseringspodden och avsnitt 65 vilket den här våren är det sista avsnitt för säsongen. Ja, dags för oss i teamet att ta poddledigt till i slutet av augusti när vi är tillbaka igen. Som alltid tar vi gärna önskemål om ämnen antingen till mig på Linkedin eller via hej@hrdigi.se. Idag handlar avsnittet om HR och Lön i samma system - något som jag tror att många av er lyssnare gärna skulle ha för att förenkla er vardag. Det är företaget Sariba som lanserar detta i Sverige efter att ha levererat framgångsrika projekt med HR och Lön i Norge sedan 2000. Och det är inget okänt HR system det handlar om, utan det  är SAP SuccessFactors och nu med deras lönemodul. För att vara tydlig så är detta ett sponsrat avsnitt av Sariba och de som besöker mig är Thomas Carlström och Maja Edborg-Torjussen där  Maja har lång erfarenhet som konsult på området och nu jobbar med marknadsföring av Saribas egen paketering och Thomas som är försäljningschef i Sverige och ansvarig för satsningen här. I avsnittet berättar Maja och Thomas om sina och Saribas erfarenheter. Hur satsningen går till i Sverige där det redan finns sex lokalt anställda. Och att Sariba Sverige redan idag levererar till kunder i Sverige. Och spetsa öronen - för det blir både norska och svenska idag!

Anna Carlsson: Välkomna hit till HR Digitaliseringspodden Maja och Thomas!  



Maja Edborg-Torjussen: Tusen tack.  



Thomas Carlström: Tusen tack.  



Anna Carlsson: Jättekul att få ha det här och vi ska prata Sariba och HR och lön i samma system. Det tycker jag är superspännande, men som alltid här på podden så börjar vi med lite introduktioner. Så vem vill börja med att presentera sig?  



Maja Edborg-Torjussen: Jeg kan godt begynne først jeg. Først må jeg få si tusen takk Anna for at vi får være her i dag dette har vi gledet oss veldig til. Til å komme her og snakke både om HR tech og om Sariba og ikke minst om Sariba i Sverige. Mitt navn det er jo da Maja Edborg-Torjussen og jeg er Saribas marketing manager for både Norge og i Sverige. Jeg har jobbet i Sariba i ti år faktisk så det begynner å bli en stund, men min bakgrunn, den er innen markedsføring og kommunikasjon. De første åtte årene som jeg jobbet i Sariba, så jobbet jeg faktisk som HR konsulent, og det gjør jeg at jeg kjenner både HR prosesser og systemene vi leverer veldig godt. De siste to årene så har jeg jobbet fullt med å markedsføre Sariba, så det vil jo si at min jobb nå er jo å få frem hvor utrolig flinke kollegaer jeg har, og hvilke strålende systemer som vi leverer. Og når jeg gjør dette riktig, så vil jo da kunder tenke Sariba og SAP SuccessFactors når de skal velge systemet.



Anna Carlsson: Så hur hamnade du på marketing då? Var det så där att det har varit alltid inte ett intresse eller?  



Maja Edborg-Torjussen: Ja, det er det. Det er jo det som er min studiebakgrunn, så jeg har alltid vært veldig interessert i det, jeg har jobbet deltid med det i Sariba hele tiden ved siden av å jobbe som konsulent. Og så har vi jo etter hvert som vi har vokst, og blitt mye større, så har det på en måte tatt så mye tid at det var ikke mulig å kombinere med konsulentyrke lenger. Men jeg er veldig glad for at jeg har konsulentdelen i ryggraden, fordi da vet jeg på en måte hva vi markedsfører og hva vi leverer.

Anna Carlsson: Men då är nyfiken då. Hur kom du in på konsultjobbet? Som konsulenter betyder.  



Maja Edborg-Torjussen: Ja det, det er jo et godt spørsmål, og det er jo faktisk fordi min far har jobbet som SAP HR-konsulent i alle år. Han er faktisk en lønnsspesialist, så han mente at dette var et en fornuftig retning for meg å gå, så da tok jeg kontakt med Sariba, og så fikk jeg jobb der. Og resten er egentlig historie.



Anna Carlsson: Ja, precis för det har ju gått 10 år då, men det är lite spännande för jag tog  

självklart för givet att det kom från konsult och HR sidan och sen kom på marketing. Men det var tvärtom alltså ja, superspännande. Ja, men Thomas välkommen hit du också.  



Thomas Carlström: Tack! En ära att få vara här idag få prata om Sariba och få bekanta sig ännu mer med dig Anna. Thomas Karlström heter jag, försäljningsansvarig på Sariba i Sverige. Jag började här i slutet på förra året i september och jag har lång erfarenhet. Jag har i branschen ju varit ungefär över 15 år, jobbat med inom HR och lön kopplat till många molntjänster och olika system. Så jag brinner verkligen för HR och effektivisering, digitalisering och därför känns det extra spännande att få vara här idag. Utöver det så har jag jobbat över kanske 25 år väldigt HR nära, mycket med kompetensförsörjning. Olika utbildningsfrågor så att det ja, mitt hjärta klappar väldigt varmt om just HR.  



Anna Carlsson: Jag tycker det är lite konstigt att inte vi har träffats innan vi började höras om den här frågan om att spela in podd faktiskt.  



Thomas Carlström: Ibland är världen stor och ibland liten, men nu sitter där förenade och ska ha en härlig diskussion.  



Anna Carlsson: Ja precis! Du har ju valt att börja på Sariba, men jag tänkte vi börja med och beskriva lite mer om vad Sariba är. För det är nog inte många som har hört Saribas namn ännu, men det tror jag ni kommer göra framöver. Så Maja, du kanske som här då den långa historiken vill berätta lite mer?



Maja Edborg-Torjussen: Ja, det kan jeg jo gjerne. Sariba vi er jo da et konsulenthus som lever av å gjøre hverdagen enklere og bedre for ansatte ledere og for de som jobber innen HR, og det gjør vi jo ved å levere produkter og tjenester og rådgivning innen HR strategi, HR prosess og HR teknologi, og det har vi gjort helt siden vi begynte i år 2000, så vi har jo begynt å få litt erfaring med det også. Og vi er også et av de få konsulenthusene som jobber utelukkende med HR og lønn. Så det er jo vårt spesialfelt. Vi er cirka 80 ansatte, som er fordelt på de tre landene, vi opererer i, og det er Norge, Sverige og Spania. I Norge så er jo Sariba et godt kjent navn og en sterk merkevare. Vi er kjent som en leverandør som virkelig kan SAP SuccessFactors. Vi er kjent som en leverandør som kan prosjektstyring og leveranser, og så er vi kjent for å være en bedrift med utelukkende dyktige og ikke minst veldig hyggelige kollegaer. I 2023 så ble Sariba kåret til SAP Partner of the Year for Norge for tredje gang. Og det sier noe om hvor dyktige kollegaen min er til å gjøre den jobben vi gjør. Og det å få en sånn pris det betyr jo veldig mye for oss, for det betyr jo at alt det arbeidet, alt det engasjementet vi legger ned i hele kundereisen, helt fra første, møte gjennom implementeringen og helt til kunden realiserer gevinstene sine: Det gjøres på en god og trygg måte, så det er viktig for oss.



Anna Carlsson: Så jag tänkte bara har ni alltid jobbat med just SuccessFactors? Var det grunden eller började ni med strategi? Och HR konsultation eller hur såg det ut?  



Maja Edborg-Torjussen: Og vi begynte jo med SAP on prem, altså gode, gamle SAP. Og så har vi alltid vært fokusert på HR-prosesser og HR-strategi, så vi har jo noen som jobber med med rådgivning, og så har vi noen som utelukkende jobber med system. Men vi ser jo at de delene de spiller veldig godt overens, så vi har rådgivere som hjelper til helt fra starten, og så har vi konsulenter som hjelper til med å sette opp systemet. Så vi kan jo kanskje si at det som gjør oss unike da i det norske og også det svenske markedet er jo at vi leverer en felles løsning hvor du både du får HR og lønn i samme system, og det er veldig viktig for oss å få frem. Og så har vi jo da utrolig mange flinke konsulenter, og spesielt innen lønn. Så har vi folk som virkelig kan faget sitt, og som har gått i dybden på dette, og for å jobbe med lønn i Sariba, så må du ha praktisk lønnsarbeid i bunn så våre lønnskonsulenter de de kan lønn helt fra A til Å.



Anna Carlsson: Det här är en jätteintressant. För att i Sverige här har jag inte sett att man använder sig av SuccessFactors och eller SAPs lönedel. Men hur länge har ni jobbat med lön och haft konsulter på det området? Är det lika länge som ni har funnits?  



Maja Edborg-Torjussen: Ja, det er det ,så det har vært helt siden år 2000. Så det, det kan vi virkelig ja.



Anna Carlsson: Hur ser det ut med kunderna som ni vänder er till i Norge då? Är det olika storlekar eller hur ser det ut där?  



Maja Edborg-Torjussen: Ja, det er jo ulike størrelser. Det er helt riktig, men vi har vel fokusområdet fra med bedrifter fra 500 ansatte og oppover. Vi har jo hovedsakelig større kunder, altså fra 800 og oppover, men løsningen vår passer helt fint for de bedriftene som har 500 ansatte oppover, og med vekstplaner.



Anna Carlsson: Så jag vet också att ni. Som ni pratar om både strategi men också genom hela resan. Så kan vi prata lite om också hur ni stöttar era kunder i Norge och har gjort så länge från början till slut?



Maja Edborg-Torjussen: Det kan vi gjerne gjøre. Vi er jo opptatt av eller vårt målbilde da, det er customer for life, sånn at vi er veldig opptatt av at når vi først har fått en kunde inn på et prosjekt at vi skal gjennomføre prosjektet på en veldig god og trygg måte. Men så leverer vi da kunden over til vår andre avdeling som heter customer excellence, som er den som tar over når prosjektet er ferdig. Og customer excellence de har som rolle å videreutvikle kundens løsning sammen med kunden, sånn at de får en løsning som passer deres behov ikke bare i dag, men også neste år og år etter det.


Anna Carlsson: Jättespännande, men ska vi gå och titta lite på varför nu ni satsar på Sverige? Så vem vill berätta, vad har hänt? Vad gjorde det här steget?  



Maja Edborg-Torjussen: Vill du ta det Thomas?  



Thomas Carlström: Absolut, det är en jättespännande satsning som vi gör inom Sariba. Vi ser ju också att Sariba har gjort så mycket bra saker. Det finns så många goda success stories. Vi har många nöjda goa kunder som finns också på andra delar än i Norge så att vi har ju kunder idag i Sverige så vi opererar ju liksom både i Sverige och andra länder ute i världen, men vi ser ju som att Sverige har en väldigt stor marknadspotential. Vi ser ju ungefär storleksmässigt att det är ungefär femtioprocentig större marknad än i Norge. Det finns många stora organisationer, stora företag som är liksom lokala eller nationella på så sätt och har verksamhet i flera andra länder. Vi tror ju där också att det vi har gjort i Norge, de synergierna, den erfarenheten och vi har idag, vi idag ungefär sex anställda eller exakt sex anställda då i Sverige. Vi kommer att växa så att vi har ju konsulter erfarenhet. Vi är kunniga inom området. Vi vill växa och vi ska växa också. Det är som en tydlig strategi, en plan från Sariba att vi nu kliver in då med kanske mindre resurs då som försäljningsansvarig då i Sverige Stockholm att vi kan positionera liksom, föra en aktivare dialog och på så sätt skapa tillväxt för vi vill ju bli, säg 2025 så vill vi vara kanske vara närmare 25 anställda i Sverige så vi har en stark tillväxtplan och vi ses som sagt som jag sa, marknaden är väldigt stor och det finns en fin potential.  



Anna Carlsson: Men hur ser ni på den potentialen för jag funderar mycket över hur, vad ligger vi egentligen som land Sverige? För du säger att det finns en stor potential, men hur har ni gjort någon marknadsanalys på hur många ni vet som inte ännu har tagit beslut kring HR system eller hur ser det ut där?  



Thomas Carlström: Jag vill ingen grundläggande marknadsanalys på så sätt, men vi för ju mycket dialoger. Vi följer olika rapporter som finns och vi har aktiv dialog med många potentiella kunder och det finns vissa som har kommit långt, men väldigt många har inte tagit eller hoppat på resan för att digitalisera HR processer och det som är än mer intressant är också att vi är väl den enda unika leverantörer nu som kan erbjuda en enhetlig lösning kombinerat HR eller strategisk HR med lön som vi nu gör med SuccessFactors och där har vi erfarenhet. Vi har lyckade projekt från Norge. Vi är i fas och starta upp även i Sverige så att det här känns otroligt spännande också. Just kunna kombinera strategisk HR och lön i en och samma lösning.  



Anna Carlsson: Jag håller med där förstås. Jag menar, jag har tittat mycket på hur lönesystemsmarknaden ser ut och den är ju, den har ju sett ut på ett visst sätt i Sverige under lång tid och jag har inte tidigare sett att man då har kombinerat just HR och lön i samma system, inte ens från SuccessFactors sida. Men det är en ny satsning som kommer nu också att man har anpassat så att det verkligen är färdigt för lönesidan här i Sverige.  



Thomas Carlström: Man kan kanske en nyanserad där lite grann och säga så här. Den satsningen som vi gör och den satsning som finns med SuccessFactors den är ju inte helt ny per definition. För mycket av grunden ligger i SAP on-premise som man nu lyfter ett gränssnitt fr att få det i SuccessFactors så att därav att det är ju en stabil grund så att om lyssnaren här undrar och tror oj SuccessFactors lön är det helt nytt? Nej, det är inte det, utan de har en god grund och de har många kunder så att det är inte nytt på så sätt.  



Anna Carlsson: Nej, det har jag förstått, så jag kanske lurar med min fråga utan, vi ska vara tydliga här att lönedelen har funnits där länge. Det är bara försäljningsaktiviteter skulle jag väl säga i Sverige?  



Thomas Carlström: Så kan man säga, absolut. Och just att kunna liksom få in det här i ett och samma gränssnitt.  



Anna Carlsson: Men det är jättespännande det här med att satsa i Sverige för jag tänker ju också på det här, att å ena sidan så är det ju kunder då som inte har börjat med och skaffa sig något HR system. Men sen har vi ju alla de som då redan är SuccessFactors kunder som också kan ha nytta av att ni kommer hit från Norge till Sverige. Nu är ni ju redan här, men om du förstår vad jag menar. Så hur ser du på den möjligheten och de kunderna?  



Thomas Carlström: Vi är ganska välrepresenterade på så sätt att vi kan också hjälpa till att göra nya införanden. Vi är ju också, vi har gjort ett antal affärer redan i Sverige där vi har också tagit över ansvaret från och har egentligen skapat ett nytt partnerskap med en befintlig SuccessFactors kund. Så att vi kan, vi har en stark precis som Maja sa en stark support och en enhet för det, customer excellence som jobbar med customers for lifetime där vi egentligen har ett väldigt tätt och nära samarbete och vi kan utveckla kunderna med hjälp av lösningen och vår erfarenhetsexpertis. Så att det är en viktig del där kunna ha en god support stödja kunder var väldigt nära.  



Anna Carlsson: Och när jag gör mina analyser så ser jag ofta att vi i Sverige har haft en tendens att vi har sett på HR system implementationen som någonting som är sen färdigt och det håller ju du och jag med om att det är det inte utan det här är ju ett livsbeslut eller en process snarare än ett implementationsprojekt som sen är klart tänker jag.  



Thomas Carlström: Så är det och det är som sagt, det är ett införandeprojekt, kan ju se lite olika ut. I vissa fall så är den väldigt tunga och kan vara jobbiga. Det finns många projekt som är mycket glädje och skratt, så det kanske finns nog alla faser i ett projekt. Jag tror det är viktigt som sagt också, att när man många, många kunder är ju förstagångsköpare. Man har inte köpt ett form av HRM-system tidigare. Viktigt är också att kunna välja en partner som har den här långsiktigheten. Har expertis, erfarenhet, kompetens, stark tillväxt så att man också kan få god attention. Så det är en väldigt viktig del. Se liksom på liksom partnern samarbetsorganisationen men även också titta på en lösning som utvecklas raskt över tid och där är ju SuccessFactors väldigt bra med tanke på att det sitter ungefär 3500 utvecklare som kan utveckla lösningen kontinuerligt och det är en enorm resurs.  



Anna Carlsson: Och jag tror att det har gått ganska bra för SuccessFactors här i Sverige hittills och generellt över världen så vet jag att man får väldigt goda ratings  i olika utvärderingar för att man hela tiden nu lyfter plattformen och är med på den här utvecklingsresan som HR på. Så att väldigt spännande potential. Men kan inte du beskriva vad du ser eller vad ni ser om, det är någon kanske maja om omkring varför ska man välja SuccessFactors? Ja, Thomas tar det.  



Thomas Carlström: Ja, men dels är det för att vi har ju gjort en väldigt unik paketering. Där vi har tagit liksom SuccessFactors har gjort den applicerbar för den nordiska marknaden och fått den certifierad både i Norge och i Sverige av SAPs SuccessFactors. Så det är också en väldigt viktig del, så vi har gjort en förkonfiguration som man kan säga är ungefär 80 % är klar. Det resulterar ju också att man får kortare effektivare implementeringar. Man kan använda nyttja mer best practise utifrån de erfarenheter vi har burit med oss under åren och vi har ju lång erfarenhet och gjort det många gånger så att den paketeringen inom både med HR och lön gör ju att vi är väldigt unika och kan erbjuda en enhetlig lösning. Och tas bara några exempel på olika processer som vi har fördefinierade då. Det kan ju vara allt från det här med masterdatahanteringen, on- och offboarding processer. Det kan vara rekrytering, det kan vara kompetens och learning. Ett successionshantering, mål och medarbetarsamtal. Så att det är egentligen en hel suite som vi har förpaketerat, men att man kan välja utifrån behov så plockar man ihop dem moduler som är relevanta.  



Anna Carlsson: Så nordisk paketering just för att vad som passar en nordisk organisation eller en organisation som har huvudkontor i Norden, så då är det ju inte bara Sverige ni tänker satsa på då, eller?  



Thomas Carlström: Vi ser det liksom. Det är lite olika delar det kanske många kunder kanske har verksamhet i Norden, men skulle man vara globala så man kan komma långt med den förpaketerade lösning som vi också har. Så man får titta lite grann och det är ju inte skrivet i sten att man använder 100% som den är utan man tittar utifrån processer. Vilka länder finns man i så att man kan alltid justera och addera beroende på vilka behov man har. Men det ger en väldigt god grund och man behöver inte börja med tomt blad.  



Anna Carlsson: För jag har ju jobbat med SuccessFactors och det är ju som jag ser det om man har en riktigt sån här god paketering så kan man göra en implementation ganska snabbt. Har ni några kundcase och vet hur lång tid det tar med en  implementation med hjälp av den här paketeringen? Eller kanske inte jag ska gå in just specifikt på det. Vi kanske ska prata lite mer om vilka erfarenheter ni har från olika kunder.  



Thomas Carlström: Erfarenheterna säger liksom att det här blir, det hjälper kunderna. Som sagt, de behöver inte riktigt tänka på allt själv utan de får ett väldigt bra stöd. Sen vill man ju alltid anpassa lösningen utifrån vilken organisation är jag eller X och y. Så att man får det som är unikt och det finns ju den flexibiliteten att kunna göra per respektive kund att man då kan göra egna anpassningar så att det blir unikt. Men man vinner väldigt mycket på att kunna utgå från en best practise, en paketering. Precis som du säger Anna, kortare implementeringar. Det ger ju ett stöd och ett värde till kunden att man snabbt kan komma igång att realisera den investeringen och få ett värde i organisationer på ett väldigt snabbt effektivt sätt.  



Maja Edborg-Torjussen: Kan jeg bare få skyte inn at siden vi har tatt og pakketert denne løsningen med enkeltpakker per HR modul, så er det veldig enkelt for kundene å sitte i førersetet og si sånn ok hos meg, så er dette med HR-masterdata som er viktigst. Jeg begynner med den og implementerer den, og så ser jeg nå har jeg er klar for å få på onboardingsmodulen, og så kobler man det sammen etter hvert. Det er kunden som sitter i førersetet. Det er ikke sånn at vi sier at du må bruke hele suiten. Det er du som bestemmer, og det er litt viktig.



Anna Carlsson: Och vad ser du som också har varit konsult då? Vad tycker du att man ska titta på? För ofta så tycker, har jag i alla fall förespråkat om man ska ha masterdata så är det där man behöver börja. Men jag har ju aldrig jobbat med lön i samma, så vad tänker man? Vad ger ni som rekommendation om kunden nu lyssnar eller potentiella kunder lyssnar som inte har börjat någonstans än?  



Maja Edborg-Torjussen: Altså hvis du skal ha HR og lønn så er det jo veldig smart å begynne med masterdata og lønn fordi de henger jo veldig tett sammen. Og så er det jo det at når du har et alt dette i ett og samme system, så legger du til rette for smidige og effektive prosesser du slipper å registrere data flere ganger. Du har alt på et sted du reduserer kilden for feil betraktelig, så hvis du begynner med masterdata og lønn, så får du mye synergier ut ifra det.



Anna Carlsson: Så den enda som jag kan se där det är ju att man kanske inte vet vad man behöver, men man kan ju förändra masterdatadelen successivt också att lägga till  



Maja Edborg-Torjussen: Absolut.  



Anna Carlsson: Men några kunder som ni har jobbat med kan inte berätta om det så att man får höra lite. Vad har ni för liksom erfarenheter från verkligheten?  



Maja Edborg-Torjussen: Der er det mye å velge mellom.



Thomas Carlström: Vart ska vi börja? Men precis som vi sa där. Vår målgrupp är ju ungefär 500 anställda och uppåt eller att man är kanske på en stark tillväxtresa. Men vi har ju som sagt om man kanske ska exemplifiera några kunder som har liksom opererar i Sverige så kan vi nämna som Vattenfall en stor kund. Nordic Choice Hotel och Norwegian flyg. Så vi har ju en namnstarka och listan är ganska lång på referenser, men det här är ett axplock och några utvalda. Men vi har ju en lång erfarenhet och som sagt och vi har många kunder som vi kan använda som referenser också. På med lite att det som har gett ett värde för många kunder som vi har då att man får kontroll på HR processerna, framförallt kvalitetssäkrad HR data när man nu kopplar det mot GDPR. Samtidigt så är det ju också ett genuint intresse för kunden också. Man måste ju, de måste ju själva brinna för att egentligen digitalisera och få effekt och värde av den lösningen som man bär in i form av SuccessFactors som vi har hjälpt till med. Så det är också ett väldigt tätt nära samarbete där vi gör en kompetensöverföring och kan vägleda och stötta våra kunder också utifrån våra erfarenheter, vad vi är burit med oss i olika branscher. Så att det blir ju oftast ett stort samspel. Men vi har ju mycket input till våra kunder.  



Anna Carlsson: Och då nu så pratar du om att ni har sex resurser i Sverige inklusive dig kanske och sen har ni vad sa ni 80 i Norge tillsammans och sen finns det i Spanien också. Hur fungerar det när ni, alltså jag tänker lite så här kulturskillnader. Finns det några skillnader emellan hur man arbetar eller är det väldigt enkel? För jag vet ju att många norrmän också lyssnar på den här podden till exempel och ser att det finns stora likheter. Men ser du några skillnader? Likheter som är värda att nämna?  



Maja Edborg-Torjussen: Det er jo selvfølgelig forskjeller fra land til land, men det som har vært veldig stor fordel for oss da når det gjelder arbeidskultur er jo tross alt at det har jo vært en pandemi sånn at vi har vært nødt til å lære oss å jobbe sammen digitalt, så det har på en måte gjort oss bedre til å samarbeide, så det at vi nå har en hel kol flokk med kollegaer i Spania at vi har noen i Stockholm, at vi har flere forskjellige steder i Sverige, det er ikke en utfordring for oss når det gjelder å samarbeide. Vi har blitt veldig gode på det hvis jeg kan få si det som det er, så det har vi jo blitt det. Vi er faktisk veldig gode på det, men det er klart det er jo forskjeller fra land til land, men de har vi jo lært oss å bruke til vår fordel ved at vi spiller hverandre gode.



Anna Carlsson: För jag tror att det kommer bli en väldigt tillgång i Sverige att få er erfarenhet och den här stora och långa erfarenheten med många kunder från Norge kombinerat med svenskar resurser. Är det något du tänker på som är skillnader? Ja, jag kan i och för sig tänka så här att det är lite skillnader på hur beslutsvägar går till och hur man arbetar i Sverige och Norge där vi kan vara lite mer formella. Men har du någonting Thomas som du tänker på?  



Thomas Carlström: Ja jag är med där Anna jag förstår vad är ungefär vad det är tänker. Jag har lite, mina reflektioner är väl att Norge kanske man är lite mera villig och satsa tidigt utan att ha konsensus i grupp som vi gärna kanske har i Sverige. Vi är lite mer försiktiga och det är ju inte sämre att vad försiktig heller så att det ena utesluter inte det andra. Men lite små skillnader finns, men vi är väldigt lika om man ser generellt sett. Sen finns det alltid lite olika undantag. Det finns säkert undantag även i Sverige så att man ska inte liksom generalisera och säga att den ena är på visst sätt och den andra inte. Så att summerar man det så är vi nog väldigt lika ändå, men det finns små skillnader som vi ser och vi har erfarenhet utav.  



Anna Carlsson: För jag tror att därmed också just att jag ser att i Norge kanske man också har mer, man använder sig av mer ny teknologi. Man har kommit lite längre i sin digitaliseringsresa inom organisationer, vilket många då kan ha fördel av när ni då tar med den här erfarenheten där vi, jag ser ju att man i Sverige är lite försiktiga, precis som du säger det som jag sa tidigare också det här. Vi vill vara säkra innan vi gör någonting och det kan ju också handla om, fast ni har ju också upphandlingsregler. Det är ju samma europeiska och så vidare så att ja. Men om vi ska summera det här lite grann ja, vi har pratat om hittills. Jag menar, nu satsar ni hårt i Sverige. Ni en spelare som inte är då ny utan har verkligen en grund och en erfarenhet som många kan ha nytta av. Så vad ni vill göra är att träffa alla befintliga SuccessFactors kunder kan jag tänka mig prata lön, prata vilket stöd har ni idag och nya upphandlingar. Sammanfattar jag på något bra sätt här eller?



Thomas Carlström: Ja, men absolut. Jag menar vi intresserade av, vi vill ju skapa tillväxt. Vi har en fantastisk bra lösning, vi har en enorm god organisation bakom oss med lång erfarenhet och djup kompetens, så det börjar ju att säkra, liksom att vi kommer ha kvalitetsgoda projekt framöver och med kopplingen då till den paketeringen som vi har med SuccessFactors så gör vi oss väldigt unika där med både HR och lön i en och samma lösning.  



Anna Carlsson: Jättebra tack så jättemycket. Jag ska också lägga till att vi självklart lägger kontaktuppgifterna till er här i poddtexterna och med lite extramaterial och så att ni kan börja dialogerna tillsammans med alla de här lyssnarna som har lyssnat på avsnittet.  



Anna Carlsson: Är det någonting mer ni vill lägga till? Annars vill jag tacka för idag.  



Thomas Carlström: Väldigt trevlig dialog och som sagt, jag hoppas ni lyssnare nu vet vilka Sariba är och framför allt var Sveriges satsning så vi ser fram emot nya kontakter.  



Maja Edborg-Torjussen: Godt oppsummert. Tusen takk for at vi fikk komme.


Anna Carlsson: Tack så mycket.