Förra veckan var jag på Techarenan, en mötesplats där framtida teknikmöjligheter diskuteras mellan startups, entreprenörer, specialister och stora etablerade företag.
En presentation från en av scenerna som verkligen öppnade mina ögon kom från PwC Sverige. De presenterade sin senaste CEO rapport. På Techarenan presenterat med särskilt fokus på teknik och AI och dess påverkan på svenska företagsledare och deras verksamheter.
Och precis som inom HR, så ligger tydligen även våra svenska VD:ar efter med fokuset på teknik och teknikens möjligheter. Ett par utdrag från rapporten hittar du nedan.
Vi har få förebilder i Sverige vad det gäller teknik, data och AI användning och fokus, men Spotify är verkligen en av dessa. De ligger i framkant både utifrån verksamheten och även hur man arbetar innanför bolagets väggar. På måndag släpps nästa podd-avsnitt tillsammans med Katarina Berg
Det blev snabbt uppenbart att problemet med digital eftersläpning inte bara finns inom HR. På ledningsnivå finns det en brist på kompetens, tilltro, erfarenhet och framför allt, viljan att investera i AI.
PwC:s rapport visar att 45% av företagsledarna globalt nu anser att deras verksamhet bara kommer att vara konkurrenskraftig i upp till tio år om de inte förnyar sina affärsmodeller. Detta är en tydlig ökning från föregående år och visar att behovet av förändring inte bara är här för att stanna – det ökar.
Huvuddrivkrafterna bakom denna förändring är snabb teknikutveckling, nya lagar och regler samt förändrade kundpreferenser. Detta återspeglar den snabba utvecklingen inom AI, strängare hållbarhetskrav och snabba skiftningar i konsumentbeteenden.
För att hålla jämna steg måste företagen vara innovativa och kontinuerligt utforska nya sätt att skapa värde för sina kunder.
Svenska företagsledare ser inte samma potential i teknikmöjligheter för att skapa nya värden som deras globala motsvarigheter gör.
Specifikt för AI visar PwC:s undersökning att svenska företagsledare är mycket mer försiktiga än sina globala kollegor. Bara 18% av de svenska företagen har tagit generativ AI i bruk, jämfört med 32% globalt.
Denna skillnad kan delvis förklaras av en utbredd osäkerhet kring AI bland svenska företagsledare, vilket inte bara beror på bristande kunskap utan också på en debatt som ofta fokuserar mer på riskerna än på möjligheterna med AI.
– Svenska företag har varit långsammare att implementera AI-tekniken än globala företag. Möjligen kan det återspegla det faktum att svenska folket generellt sett känner stor skepsis inför AI-lösningar. Endast en procent av svenskarna har fullt förtroende för AI, men tror samtidigt att förtroendet kan öka genom bättre säkerhetssystem och reglering. För att AI ska kunna ta fart är det därför avgörande att företagen utvecklar och använder sina AI-lösningar på ett ansvarsfullt och säkert sätt, säger Fredrik Lundberg, ansvarig för AI, Data & Analytics, PwC Sverige.
Tveksamheten kring AI är överraskande, med tanke på Sveriges framstående position i olika innovationsindex och vårt lands digitala mognad. Det väcker frågor om svenska företags förmåga att tänka nytt i utvecklingen av sina affärsmodeller, särskilt i en tid av snabb förändring.
Trots dessa utmaningar finns det ljusglimtar. Svenska företag är till exempel ledande inom klimatarbete, och optimismen kring global tillväxt har ökat avsevärt jämfört med förra året. Dessa framsteg visar på en förmåga att anpassa sig.
För att svenska företag ska kunna behålla sin konkurrenskraft och ledande ställning globalt, är det avgörande att öka insatserna på AI och digitalisering. Det handlar inte bara om att införa ny teknik, utan också om att förstå hur denna teknik kan skapa värde för kunder, medarbetare dvs organisationens insida, och dessutom samhället i stort.
Det kräver en kultur av ständigt lärande, öppenhet för förändring och en vilja att ta risker.
Sofia Götmar-Blomstedt VD för PwC Sverige, understryker att rapporten är en uppmaning till alla företagsledare att se teknologi och AI inte bara som effektiviseringsverktyg, utan som grundläggande byggstenar för framtida värdeskapande.
Teknologi och AI är inte bara effektiviseringsverktyg. De är grundläggande byggstenar för framtida värdeskapande.
I en tid där förändring är det enda konstanta, måste svenska företag våga utforska det okända och omfamna möjligheterna med AI och digitalisering. Genom att göra detta kan de inte bara säkra sin egen framtid, utan också bidra till att forma en värld där teknologi och mänsklighet går hand i hand mot en hållbar framtid. Detta äventyr börjar med ett steg framåt, mot innovation och förnyelse. I slutändan är det de företag som vågar tänka nytt och agera modigt som kommer att leda vägen in i morgondagens näringsliv.
Mitt råd är att säkerställa att alla inom organisationen har en grundläggande förståelse för digitalisering och AI och modigt utforska möjligheterna och den framtida organisationen.
Det är dags att investera i digital kunskap nu! 🧑🏼💻
Nu händer det intressanta saker på HR Tech området, både globalt och lokalt!
I måndags meddelade Workday att de avser att förvärva HiredScore. Detta är en av de största nyheterna i HR Techbraschen sedan Oracle tillkännagav sitt förvärv av Taleo för 12 år sedan.
(2012 var också året då IBM köpte Kenexa som gjorde att jag gav mig in i detta galna område dvs HR Tech)
De flesta i branschen vet att Workday inte har haft en speciellt stark rekryteringsdel i sin plattform och både rekryterare och kandidater har klagat på upplevelsen. Med köpet av HiredScore får man en top-notch plattform byggd på AI och innovation inom TA-området. HiredScore har under många år vuxit till en av branschens främsta inom Talent Acquisition.
Inte lika stor affär som den ovan men väldigt viktig här i Sverige!
Skall bli kul att följa vad det innebär för de båda bolagen men också för kunder och branschkollegor 👏🏻
Läs mer här!
Läs mer här --> HR Digi på LinkedIn: CatalystOne acquires Populum
Läs mer här --> TQ Nordic på LinkedIn
Ojämlikhet och brist på nytänkande är en av anledningarna till att jag driver frågan kring digitalisering, innovation och HR. Och på det sättet förändra hur vi rekryterar och tillsätter olika roller i organisationer. Dvs frångå traditionella modeller och titta mer på inkluderande varianter.
Därför vill jag igen lyfta problemet vi har på jämställdhetsområdet, fortfarande!
Enligt AllBrights rapport:
REKRYTERINGEN SÄTTER STOPP FÖR JÄMSTÄLLDA LEDNINGSGRUPPER
Andelen kvinnor i ledningarna har ökat stadigt de senaste tio åren, men nu tycks utvecklingen stanna av. Nyrekryteringen av kvinnor når som högst till 35 procent – resterande lediga positioner går fortfarande till män. Med nuvarande rekryteringstakt kommer Sverige mest sannolikt inte att få jämställda ledningsgrupper. Utöver det lyckas inte inte rekryterarna heller inte på andra mångfaldsområden. 📣 HALLÅ! Ta hjälp av dem som vet hur man gör annorlunda!
Vi är vanemänniskor. Eftersom ChatGPT kom först så är det den produkten vi använder. Men jag utmanar dig att testa Gemini istället. Jag är supernöjd med Gemini - för mina syften. Tex om du vill googla på steroider. Du får då info om var materialet kommer ifrån. Det får du inte på ChatGPT som inte är en sökmotor.
I februaris nummer av HR-föreningens magasin HR People skriver man att försäljningen av bossware, it-verktyg för övervakning av anställda, ökar i takt med hybridiseringen.
Jag har sett dessa verktyg i USA men trodde inte vi skulle ge oss in att övervaka då mycket i Sverige handlar om tillit. Men tydligen är en förändring på väg.
Läs artikeln här --> Storebror ser dig - HR People
Redan i slutet av 2023 nåddes vi av nyheten att Linkura ansökt om konkurs. Healthtech-bolaget Linkura grundades 2013 med idén om att människor skulle ta kontroll över sin hälsa. Det skulle göras med hjälp av bolagets mätare. Genom att fästa mätaren på bröstet, som i sin tur kopplades till en app, mätte den stressnivå, sömn och aktivitet under dygnets alla timmar. Och självklart testade jag och bjöd dessutom in Linkura till podden.
Men nu har bolaget gått i konkurs. Tråkigt då området är så viktigt.
Läs mer här.
Tengai Unbiased har säkrat 5M SEK och Adway 31,6M SEK enligt Swedish Tech Weekly / Swedish Tech News
Nedan hittar du några av de viktigaste HR Tech eventen under våren. Parallellt pågår en hel del olika digitala event levererade av leverantörer, branschorganisationer och tidningar. Men de får oftast inte plats här.
Jag vill också fortsätta att tipsa om de utbildningar jag driver som hela HR teamet borde delta på för att få upp digitaliseringskompetensen inkl förståelsen för AI.
Det pågår många AI utbildningar just nu eftersom detta är mest hypat av alla områden men jag har inte valt att lista dem här. Hör av dig istället om du vill ha tips. Då till hej@hrdigi.se.
Flera av deltagarna på mina kurser har fått stöd för deltagandet från omställningsfonden
Jag vill tipsa om två olika utbildningar:
Den digitala utbildningen hos HR-föreningen Start 14 maj --> Boka din plats här.
Den fysiska utbildningen på plats i Stockholm 15-16 oktober --> Boka din plats här.
Brukar vara ett mycket inspirerande event på tema rekrytering och med mycket innovation och tech!
Läs mer och anmäl dig här.
Du kan läsa mer om eventet här.
Detta är den digitala versionen av mitt favoritevent som jag deltar på i Las Vegas varje år och som nu också finns på plats i Europa. Den digitala versionen är gratis. Det du behöver göra är att ta av din kvällstid och sätta dig bekvämt och följa med:
Läs mer om eventet här.
Utöver det finns det fler internationella event under året.
Jag åker som vanligt till HR Technology Conference i Las Vegas 24-27 September ✈️
HRcoreLAB 13-14 Mars Barcelona
hr technologies 17-18 April London
Gartner Reimagine HR 17-18 September London
Unleash World 16-17 Oktober Paris
________________________________________________________________
Målet med nyhetsbrevet är att skriva om nyheter på HR Tech marknaden och området digitalisering för HR på olika sätt och dessutom berätta om HR Digitaliseringspoddens avsnitt.
Kommentera! Vad vill du vi ska skriva om nästa gång? Något speciellt ämne du är nyfiken på? Du kan vara med & bestämma innehållet.
Kom nu ihåg att du ► klickar på prenumerera ︎
Jag heter Anna Carlsson och är en nyfiken HR Tech analytiker med mer än 20 års erfarenhet i skärningspunkten mellan affärsverksamheten, det mänskliga och tekniken. Min passion är att leda rörelsen för framtida HR, genom att skapa den tillsammans med kunder och kollegor samt utbilda och utveckla organisationer och individer.
Jag driver HR Digi där HR Digitaliseringspodden ingår.
👉 Boka en digital fika med mig så kan vi diskutera hur jag kan stötta er i ert arbete.